Op een onbewoond eiland!! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van manonquist - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland!! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van manonquist - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland!!

Door: Manon

28 Juni 2009 | Panama, Bocas del Toro

Vandaag hebben we om half 1 de bus genomen vanuit Puerto Viejo richting Sixaola. Rond 2 uur kwamen we aan in Sixaola. Dit was het eindpunt van de bus. Daar moesten we de grens over naar Panama. We moesten eerst een formuliertje invullen en zijn meteen ook weer wat stempeltjes rijker in ons paspoort. De grens naar Panama is echt weird, je moet gewoon lopend een brug oversteken en je bent in een ander land! Alleen de brug is niet zoals in nederland. De brug is super oud en er liggen een paar planken op vast gespijkerd. Op sommige plekken was zelfs het gaas weg dus als je dan valt, val je 30 meter naar beneden de rivier in.

In Panama moet je een bewijs laten zien bij de douane dat je het land weer verlaat, een vliegtuig ticket bijvoorbeeld. Wij hadden natuurlijk ons bewijs van costarica terug naar havana maar dat was niet genoeg. En we moesten daarom een bus kaartje kopen terug naar San jose voor 11 dollar! Maar dat buskaartje gaan we dus helemaal niet gebruiken aangezien wij door reizen naar Panama city en dan via het zuiden weer de grens over gaan. naar lang zeuren..... waar ik goed in ben..!!kregen we onze sempel gratis!!

Her in Panama zagen we meteen een wereld van verschil. Panama is armer, en de mensen lijken een beetje op een mix van vietnamezen maar hebben ook iets weg van mensen uit Peru.

Toen iedereen klaar was moesten we met 8 personen in een taxi.. echt ongelofelijk.. Danielle moest naast de chauffeur en een andere jongen voorin gaan zitten en zat dus gewoon op de handrem Alles kan en alles mag hier. Als je dat in NL zou doen en als je ziet hoe de mensen hier rijden zouden ze al vele boetes hebben gehad. Voorin kon ik alles goed zien maar dat is niet altijd prettig. Zo waren er namelijk 2 honden die over de straat heen renden en met elkaar aan het stoeien waren. De chauffeur zag dit maar kon niet meer op tijd remmen, hij probeerde uit te wijken maar het was al te laat... We hadden een van de honden aangereden! Echt zielig, ik hoorde het hondje pijn hebben. Daarna nog bijna een ongeluk gehad toen hij de auto voor ons wilde inhalen die ineens ging remmen! Maar uiteindelijk zijn we veilig aangekomen bij ons volgende punt. Vanuit daar moesten we in een bootje.. We zaten bijna in het water! En hij ging ook nog eens super snel, leek net een speedboot! Maar het was wel leuk om met de boot over het water te gaan. Sanne (de baas van het hostel waar we 2 weken hebben verbleven in Puerto Viejo) had ons een tip gegeven over waar we leuk konden verblijven; namelijk Agua lounge. We moesten om hier te komen weer in een ander bootje stappen. Je hebt gewoon bootjes hier die je van het ene eiland naar het andere brengen. Bocas del Toro is namelijk een eilanden archipel.

Na aangekomen te zijn in Agua Lounge (wat er inderdaad erg leuk uitziet: trampoline op zee, hangmatten, schommels enz.) moesten we eerst geld gaan pinnen want danielle had niet veel meer over. Om geld te pinnen moesten we op het eiland hier tegenover zijn. Het was echt drama.. het begon ineens heel hard te stormen en de golven waren super hoog! Maar wij moesten dus het bootje in.. helemaal nat waren we toen we weer terug waren en het was best wel eng om met zo'n hoge golven op een krakkemikkig bootje te zitten. we hadden echt honger gekregen van al het reizen want we hadden al vanaf half 10 sochtends niks meer gegeten. We zijn samen met een jongen uit Californie gaan uit eten. Nu ga ik zo maar even uitrusten en een film kijken.. ze hebben echt een mega groot scherm!!

Het is hier trouwens 9uur tijdverschil met Nederland dus als ik op msn zit heb ik nu helemaal weinig kans om 1 van jullie te spreken.

• 29 Juni 2009 - 14:05

Mama:

dag schatje
    fijn om weer wat van je te lezen!
    het klinkt allemaal als 1 grote survival en je hebt het geloof ik wel naar je zin, al heb je van die hond wel een slapeloze nacht gehad!!!!
    aniek is nog steeds op haar europatoernee haha, leo is weer ziek, papa is vandaag weer begonnen hihi. met de oma's gaat alles prima al hebben ze het te warm.
    dikke kus en knuf nog 43 dagen !!!!

• 29 Juni 2009 - 16:26

Aniek:

heeeeej susje,
    klinkt echt super!!! ik baal best wel dat de tickets zo duur zijn want ik was daar wel echt duizend keer liever heen gegaan dan Praag!! Daar zit ik nu, maar dat valt een beetje tegen, enorm veel toeristen en niet eens echt goedkoop (alleen de drank!!)
    Wel zielig van die hond trouwens hoor!! je bent toch wel boos geworden op die chauffeur he!!!!
    Nou wicht, nog veel plezier verder en tot horens!! Dikke kus, miss you

ps. was vandaag wel handig geweest als ik jouw bij me had gehad, was op een klein marktje waar alles veel te duur was maar afdingen wou mij toch niet zo goed lukken:(

• 29 Juni 2009 - 17:24

heejjj zussie !!

De chaufeur kon er niet echt veel aan doen,, hij deed ze best om uit te wijken maar was mislukt.

Jammer dat praag niet zo chill is... waar ben je allemaal al geweest???

En als ze niet lager willen gewoon weg lopen dan roepen ze je meestl wel terug.!

Dikke kusjjjj